Dlaczego okna w samolotach są owalne?

Większość z nas wybierając bilet lotniczy i wsiadając do samolotu chciałaby usiąść przy oknie spodziewając się podziwiania przepięknych nocnych widoków na miasto lub ośnieżone szczyty gór podczas lotu nad pasmem górskim. Ale bardzo niewiele osób zastanawia się, dlaczego okna mają okrągły kształt.

Dlaczego mają ten szczególny kształt? Okrągłe okna w samolotach nie są frywolnym wyborem estetycznym. To, co może wydawać się dekoracyjnym lub przypadkowym projektem, jest konsekwencją ewolucji samolotu. Owalne okna są symbolem ratujących życie innowacji technicznych. Gdyby okna w samolotach pasażerskich były kwadratowe, jak te w naszych domach, samolot rozpadłby się po prostu w powietrzu z powodu kształtu niepasującego do bryły samolotu.

W połowie ubiegłego wieku komercyjnym liniom lotniczym udało się wznieść samoloty na większe wysokości w okolicach 10 km nas poziomem morza. Osiągnęli oni kamień milowy i rozwinęli świat lotnictwa. Plan ten został opracowany w celu zaoszczędzenia pieniędzy, ponieważ mniejsza gęstość powietrza oznacza mniejsze opory powietrza w samolocie, a mniejsze opory oznaczają mniejsze zużycie paliwa.

Aby samoloty mogły latać na większych wysokościach, projektanci samolotów musieli dokonać pewnych zmian projektowych. Po pierwsze, kokpit musiał być pod ciśnieniem, aby piloci mogli oddychać.

Po drugie, samolot musiał być cylindryczny, aby wytrzymać ciśnienie wewnętrzne, które wzrastało wraz z wysokością. Dzięki tym innowacjom mogło się wydawać, że stworzony został idealny samolot. Ale tak wcale nie było.

W latach 50. rozbiły się trzy samoloty, gdy przez kadłub – korpus samolotu – maszyna rozbiła się, ponieważ inżynierowie nie dostrzegli istotnej wady konstrukcyjnej: zastosowali kwadratowe okna. Natychmiast po tych katastrofach, budowa samolotów się zmieniła. Kwadratowe okna są problematyczne w wysokich lotach ze względu na niewielką różnicę w ciśnieniu powietrza na zewnątrz i na pokładzie samolotu, co z kolei powoduje większy nacisk na ramy okienne.